ارواح نیاکان یا Ancestral Spirit

در این مقاله درباره‌ی Ancestor Spirit صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم با این موجودات بیشتر آشنا شویم و Loreهای آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به ماهیت آنها بیشتر پی ببریم، با ما همراه باشید.

[مطلب پیشِ‌رو برگرفته از وب‌سایت The Gamer و  Fextralife و Reddit است]

این مطلب بخشی از راهنمای سفر شما در بازی ELDEN RING است برای مطالب مشابه بیشتر به صفحه اصلی مراجعه کنید.

مطالب دیگر از دنیای بازی الدن رینگ

و اکنون درباره ارواح نیاکان یا Ancestral Spiritها بیشتر بدانید…

مقدمه

بازی King's Field

یکی از جذابیت‌های سری Elden Ring غرق شدن در سکوت دنیای Lands Between است. تاریخچه‌ی From Software در خلق چنین اتمسفری از بازی King’s Field محصول سال ۱۹۹۴ آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است و هرگز فراموش نخواهد شد. در همان King’s Field چیزی که ما را به جلو سوق می‌داد، کشف ناشناخته‌ها، اسرار مردگان و گنجینه‌های مدفون در سیاه‌چاله‌ها بود. سختی بازی را به جان خریده، زاویه‌ی دوربین اول شخص لعنتی را تحمل کرده و تنها این پرسش‌ها که چرا، چه چیزی، چگونه این اتفاقات افتاده است ما را درگیر دنیای King’s Fieldها می‌کرد. اما یک نکته که در تمام بازی‌های From Software وجود دارد این است که این مکان‌ها و سرزمین‌هایی که به آنها سفر می‌کنیم در زمان اوج خود چگونه بودند.

Dark Souls 2 (دارک سولز ۲)

در Dark Souls 2 به گذشته سفر می‌کنیم تا در جنگ‌های حماسی شرکت کنیم اما اینها در تاریخ نوشته شده‌ بودند و ما بعد از فروپاشی همه‌چیز وارد این مبارزات شدیم. Lordran، Drangelic و حتی Yahrnam و در آخر همین Lands Between جملگی سرزمین‌ها یا شهرهایی هستند که وقتی ما در آنها پا می‌گذاریم جز ویرانی چیزی نمی‌یابیم. در واقع ما بازیکنان کنجکاوانی هستیم (بخوانید فضول) که در اعماق غارها و دفینه‌ها و Dungeonها در جستجوی داستان‌های این شهرها سرک می‌کشیم و صندوق‌هایی را باز می‌کنیم که سال‌هاست خاک خورده‌اند و دشمنانی که منتظرند کنجکاوان را بخاطر فضولی کردن مجازات کنند را از دم تیغ می‌گذرانیم!

هیچ‌کس مثل From Software در طراحی Bossها عالی عمل نمی‌کند. با اینکه استودیوهای دیگر آدرنالین و هیجان را با مبارزات حماسی در شما ایجاد می‌کنند، هنرنمایی و شکوه مبارزه با اژدهایان و اربابان و غول‌های بزرگ را در آثار From Software شاهد هستیم که جایی برای خودنمایی بازی‌های دیگر نمی‌گذارد. دشمنان بازی، Bossها، حتی مکان‌ها و سرزمین‌ها قصه‌ای در دل خود جای داده‌اند که شما باید آنها را واکاوی کنید و بفهمید. در Elden Ring این قضیه کاملاً بسط داده شده و هر گوشه‌ای بروید، هر دفینه‌ای را بگشائید، هر چیزی که از روی زمین بردارید، داستانی دارد که خودتان باید آن را بازگو کنید. در Elden Ring نیمه‌خدایانی وجود دارند که بیش‌ترین نقش را در داستان آن ایفا می‌کنند و هرچقدر در قصه‌ی آنها سرک بکشید بیشتر متوجه می‌شوید که چرا Lands Between تا این اندازه ویران و متروک شده است. صحبت با NPCها سرنخ‌هایی به شما می‌دهد، دیدار از مکان‌ها و سرزمین‌های مختلف دید شما را باز می‌کنند که درباره‌ی آنها بیشتر کنجکاوی کنید. اما همیشه جزئیاتی وجود دارند که با یکبار نگاه کردن نمی‌توان آنها را درک کرد.

داستان بازی دارک سولز / شخصیت Grey-Wolf-Sif
Great Grey Wolf Sif از بازی اول Dark Souls

موجودی به نام Ancestor Spirit یکی از بسیار مواردی است که در نگاه اول نمی‌توان چرایی و علت وجودش را درک کرد. جالب است بدانید که از نقطه نظر انیمیشن‌ حرکاتش شبیه Great Grey Wolf Sif از بازی اول Dark Souls است. (داستان دارک سولز) این سگ از قبر صاحبش Artorias پاسداری می‌کند، ابدیت خود را وقف نگاه کردن به سنگ قبری می‌کند که زمانی وفاداریش را نثارش می‌کرد‌. او دلتنگ صاحبش است و هرآنکه خلوتشان را به هم بزند، Sif مجازاتش می‌کند. در حین مبارزه شاید احساس کرده باشید که این نزاع اشتباه است، مثل اینکه Sif علاقه‌ای به پیکار با ما ندارد و صرفاً از قبر صاحبش دفاع می‌کند. همانطور که شما به Sif ضربه می‌زنید، مشاهده می‌کنید که او دور میدان مبارزه می‌چرخد و ناله می‌کند. وقتی او زمین می‌افتد شما احساس بدی خواهید داشت، شما اکنون یک گرگ بی‌سَرپناه را کشته‌اید که آزارش به کسی نرسیده بود‌…

راهنمای قدم به قدم بازی Elden Ring /اسرار شهر زیرزمینیِ Nokron (سفر به زیرِ زمین بخش دوم)

به Ancestor Spirit بپردازیم، این موجود در زیر زمین و در مکانی به نام Siofra River قرار دارد. زمانی که تمام مشعل‌های یک عبادت‌گاه را روشن کنید به این موجود دسترسی خواهید داشت. اگر جسد موجود را لمس کنید به جایی احضار می‌شوید که روح این موجود در انتظار پیکار با شماست. شمایل این موجود به مانند گوزن‌هاست ولی در اندازه‌ای بسیار بزرگ و شاخ‌های در هم پیچیده، از او ماده‌ای آبی رنگ خارج می‌شود که به شما آسیب می‌رساند. با اینکه حملاتش کوبنده و سهمگین هستند ولی اجتناب از آنها ساده است (ظاهر این Ancestor Spirit الهام گرفته از موجودی مشابه در انیمه‌ی شاهکار Princess Mononoke است که توسط هایائو میازاکی ساخته شده است).

در واقع می‌توان به این شکل او را تفسیر کرد که می‌خواهد ما را دور نگه دارد یا می‌خواهد که ما نزاع را ترک کنیم و او را رها کنیم. بعد از کشتن این موجود از خود خواهید پرسید که او چیست؟ چه ارتباطی بین او و Lands Between است؟ خواستگاه این موجود از کجاست؟

در بازی‌های From Software هستند پادشاهانی که در برج‌ها معتقدند اعمالشان برحق است و تا سرحد مرگ با ما پیکار می‌کنند تا بگویند که ایدئولوژی آنها درست است. در حالی که در همان بازی‌ها وارد سوراخ موشی می‌شویم و با موشی غول‌پیکر می‌جنگیم که می‌خواسته برای خود جایی امن بسازد. برای بازیکن هر دویِ این موارد اصلاً اهمیت ندارند زیرا او به دنبال تجربه‌‌ای هیجان‌انگیز و رازآلود است. بازی‌های کمی هستند که چنین جنبه‌ی دوگانه‌ای داشته باشند و جزئیات داستانی پیچیده‌ای خلق کرده باشند. Ancestor Spirit یکی از این موارد است که می‌تواند تا مدت‌ها ذهن شما را درگیر این موضوع کند که این موجود از کجا آمده است؟

اطلاعاتی که از آیتم‌ها بدست می‌آوریم

ارواح نیاکان یا Ancestral Spirit

اطلاعات ما از Regal Ancestor Spirit و Ancestor Spirit بسیار اندک است ولی همین تعداد کم آیتم‌ها که درباره‌ی این موجود اطلاعاتی به ما می‌دهند، قابل توجه هستند. از Remembrance این موجود متوجه می‌شویم که “ارواح نیاکان به عنوان پدیده‌ای فرای محدوده‌ی Erdtree وجود دارند. زندگی از مرگ جوانه می‌زند، به همان صورت، زایش چنین است. این روش زندگانی است.”

پس متوجه می‌شویم که این موجودات خارج از دایره‌ی Golder Order و Erdtree و در رَده‌ای بالاتر Greater Will قرار دارند. چنین چیزی یعنی ارتداد، کفر در نظم طلایی و می‌دانیم که آنها برای نابودی این اندیشه‌های متفاوت چقدر خشن عمل می‌کنند.

Ancetors Followerها یا پیروان نیاکان

حال Ancestral Followerها یا پیروان نیاکان افرادی هستند که این Ancestor Spiritها را می‌پرستند و دیدگاه جالبی درباره‌ی پرستش آنها دارند. آنها معتقدند Ancestor Spiritها ریشه‌ در حیوانی (در متن Beast عنوان شده که می‌توان “دیو” هم معنی کرد) دارند که سالیان دراز عمر داشته است و شاخ‌هایشان دائماً رشد می‌کند و مانند گیاهان جوانه می‌زند. همچنین اعتقاد دارند زندگی جدید از مرگ سرچشمه می‌گیرد و از مرگ قدرت می‌آید. تمام این اعتقادات کاملاً در تضاد با نظم طلایی و دستورات Greater Will است. از آنجا که این موجود یک دیو یا حیوان با قدمتی بیشتر از Erdtree است پس متوجه می‌شویم در گذشته‌های دور مردم Lands Between چه چیزی را می‌پرستیدند و چه اعتقاداتی درباره‌ی مرگ و زندگی و شکل‌گیری عالم (دنیای بازی) داشتند.

ارواح نیاکان یا Ancestral Spirit

از آیتم Ancestral Spirit’s Horn نکته‌ی جالبی را متوجه می‌شویم، در خط اول درمی‌یابیم که این طلسم از شاخ‌هایِ Regal Ancestor Spirit کنده شده است. قدرت این طلسم چیست؟ FP شما را با کشتن دشمنان پر می‌کند. در خط بعدی می‌گوید تعدادی جوانه از روی شاخ روئیده است، شاخ‌هایی شبیه پادشاه سقوط کرده! هر کدام از نور می‌درخشند. این پادشاه سقوط کرده یعنی همان Regal Ancestor Spirit است؟ یا اشاره به شخص دارد نه حیوان یا دیو؟ در ادامه باور یا فلسفه‌ی Ancestor Followersها را دوباره می‌بینیم؛ بنابراین زندگی جدید از مرگ رشد می‌کند و از مرگ قدرت بدست می‌آید.

در وب‌سایت Fextralife درباره‌ی Ancestor Followersها گفته می‌شود که آنها در هنرهای معنوی متمایز از نظم طلایی و جادوهای Erdtree تبحر دارند. این جنگجویان تنومند را در Lands Between می‌یابیم و حتی در زیرزمین نیز آنها را در حال پرستش و انجام اعمال معنوی (Shaman یا شِمنی مانند آنچه در افریقا یا سرخ‌پوستان در کنار آتش انجام می‌دهند) می‌بینیم، حتی این دشمنان را در Nokron, Eternal City هم پیدا می‌کنیم. در Lore مربوط به Leggins یا پاپوش آنها متوجه می‌شویم؛ Ancestral Followerها از Erdtree فاصله می‌گیرند و منتظر جوانه‌ی جدید هستند. یقیناً از گوشت و روح آنها رشد می‌کنند.

اگر این Ancestral Followerها از Erdtree فاصله می‌گیرند چرا تعدادی از آنها در حال اجرای مراسم روحانی در کنار یک Erdtree Avatar در Liurnia دیده می‌شوند؟

Ancetors Followerها یا پیروان نیاکان

اینطور که متوجه می‌شویم این Ancestor Followersها از انسان‌های اولیه‌یLands Between هستند که مانند انسان‌های اولیه در تاریخ خودمان طبیعت‌پرست و پاگانیسم‌اند که البته موجودی را مورد پرستش قرار می‌دهند که واقعاً خاص است و ویژگی‌های کاملاً متضادی با جادوها و Incantهای Golden Order و یا Glintstone Sorcery دارد. از Lore مربوط به Ancestral Follower Ash چیزهایی درباره‌ی نوع تمدن این مردمان می‌آموزیم، در این آیتم گفته می شود که این مردمان حروف (حروف الفبا) و فلز را به کار نمی‌گیرند و از آنها اجتناب نیز می‌کنند.

تکیه‌ی این مردمان بر قدرت‌های معنوی است یعنی از نوعی جادو بهره می‌برند که به هیچ عنوان شبیه جادوهای آکادمی مانند Glintstoneها یا Incantationهای مختلف در بازی نیست. اگر از سنگ و فلز برای ساخت ابزار و سلاح استفاده نمی‌کنند، پس به جای آن از چه چیزی بهره می‌برند؟ پاسخ شاخ‌های Ancestor Spiritهاست، این شاخ‌ها همانطور که گفتیم قدرت زایش و رویش مجدد دارند و در این مسیر قدرت‌های ویژه‌ای کسب می‌کنند. اگر به ظاهر آیتم Winged Greathorn نگاه بیاندازید این تبر که مورد استفاده‌ی Ancestor Followerهاست، شبیه هیچ مدل تبر دیگری در بازی نیست، از هیچ فلزی بر روی آن استفاده نشده و تیغه‌های تبر شبیه بال یک موجود می‌ماند. در توضیحات آیتم Winged Greathorn آمده است که “شاخی متمایز مملو از ارواح نیاکان. این نمونه‌ی بزرگ و بال‌شکل هم سلاح است و هم وسیله‌ای برای پرستش ارواح. در ایمان Ancestral Spirit و عبادت آن، اینها بال‌های فرستاده محسوب می‌شوند که برای درو کردن زندگی موجوداتی که جوانه نمی‌زنند ساخته شده است.”

ارواح نیاکان یا Ancestral Spirit

در توضیح آیتم Ancestral Infant’s Head آمده است که این آیتم جمجمه‌ی یک Ancestral Spirit بسیار جوان است که مقدار بسیار زیادی جوانه را در خود دارد. این جمجمه توسط ShamanهایAncestor Followerها برای مراسمات پاگانی خودشان مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که این جمجمه را بر روی سر می‌بَرند، پایکوبی می‌کنند و آوازی خاص را سَر می‌دهند که نیروی جادویی خاصی از جمجمه آزاد می‌شود. Ancestor Followerها نوع مذکرشان آنهایی هستند که در جنگل‌ها و یا شهرهای زیرزمینی در حال گشت‌زنی هستند و معمولاً حیوانات جنگل نیز به دنبال آنها در حرکتند. نوع مونث نیز آنهایی هستند که جمجمه‌ی Ancestral Spiritهای جوان را در دست دارند و آواز می‌خوانند.

همین Shamanها و Ancestror Followerها هد بندی را بر روی سر دارند که شبیه شاخ گوزن است. در توضیحات این آیتم آمده است که «این سَربند با شاخ‌های درخشان تزئین شده است و توسطAncestral Followerها استفاده می‌شود.» این درخشش شاخ‌ها از طرفی جنبه‌ای از مراسمات و جشن‌های آنها را به طور نمادین جلوه می‌دهد که در پرستش Ancestralها مورد استفاده می‌شود.

تئوریِ مربوط به Ancestor Followerها و Ancestral Spiritها

ارواح نیاکان یا Ancestral Spirit

اساساً ارواح نیاکان کسانی هستند که چرخه زندگی و تناسخ را در دوران باستان کنترل می‌کردند. آنها مُرده به نظر می‌رسند زیرا پس از مرگ به زندگی خود ادامه می‌دهند و شاخ‌هایشان همراه با قدرتشان در زندگی و مرگ رشد می‌کند. اما بوته‌ای که به Erdtree تبدیل شد، در واقع یک Ancestral Spirit بود که شاخ‌هایش آنقدر رشد کرد که مانند یک درخت شد و پس از آن که حلقه بزرگ کنترل آن را به دست گرفت، تبدیل به همان چیزی که Erdtree می‌خوانیمش، شد.

اکنون این Ancestral Spiritها و پرستندگانشان، به دور از Erdtree، منتظرند تا شاخ‌هایشان رشد کند تا باری دیگر کنترل چرخه‌ی مرگ و زندگی را بردست گیرند. حال  Regal Ancestor Spirit همان Ancestral Spiritئی است که آنقدر شاخ‌هایش رشد کرده است که می‌تواند چرخه‌ی مرگ و زندگی را کنترل کند. به همین دلیل است که این موجود توسط ارواح حیوانات احاطه شده است زیرا او توانسته (حداقل) روح حیوانات مُرده را جذب کند، به جای آنکه آنها جذب Erdtree شوند.

با توجه به این جمله که گفته شده است، Crucible یا بوته‌ی اولیه جایی بود که (اَشکال) زندگانی با هم ترکیب شد و می‌دانیم که Ancestor Spiritsها از مرگ جوانه می‌زنند، این گفته‌ها منطقی جلوه می‌کنند (از دیدگاه نویسنده‌ی مطلب).

نیزه‌ی Siluria’s Tree تنها شئ در بازی است که گفته شده است شبیه یک بوته است. بر طبق Lore سلاح متوجه می‌شویم که به معنای واقعی کلمه “این سلاح بر بوته‌ی خود مدل‌سازی شده است”. اما زره Siluria به جای بوته با شاخ تزئین شده است، اگر به شاخ‌های Ancestral Spiritها دقت کنید بر روی آنها جوانه‌هایی مانند گیاهان را خواهید یافت. پس شاخ این موجودات می‌تواند آنقدر رشد کند که روزی درخت شوند. این امر با این واقعیت ترکیب شده است که پرستندگانِ Ancestral Spiritsها “دور از Erdtree، در انتظار جوانه‌های جدید” زندگی هستند که قرار است از گوشت و روح آنها بیرون بیاید و این واقعیت که توانایی نیاکان در بروز زندگی از مرگ یادآور جذب ارواح مردمان Lands Between توسط Erdtreeاست، این مباحث را قوت می‌بخشد. افراد مُرده و ظاهراً در حال تناسخ آنها، همه‌ی اینها شبیه همان جذب ارواح و سپس بازگشت آنها توسط Remembrance آنهاست که توسط Erdtree انجام می‌شود.

اینکه بگوییم همه حیات ناشی از بوته بوده است تا حدی غلط است، اما شاید زندگی قبل از بوته وجود داشته باشد، اما آن زندگی و همه‌ی اَشکالش از بین رفته و سپس جذب شده و با هم مخلوط شده است؟ این تئوری کمی عجیب و غریب است زیرا به نظر می‌رسد که روایت‌های متناقضی از منشاء زندگی در Lands Between وجود دارد. مثل اینکه همه چیز در ابتدا از بوته بود اما Beastها (آنها که در Farum Azula می‌بینیم) و اژدهایان و غول‌های کوهستان و چیزهای دیگر قبل از آن بوته وجود داشتند؟ شاید این تنقاضات ناشی از سوتفاهمی در درک Loreهای بازی باشد؟ نمی‌دانم. اما من کاملاً مطمئن هستم که بوته یک Ancestral Spirits بوده است. این تئوری فقط با درخت سیلوریا که به معنای واقعی کلمه یک بوته‌ی شاخ‌دار است و Ancestralها، شاخ‌هایی با برگ‌هایی روی آن دارند، خیلی خوب جور در می‌آید.

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها