بررسی بازی Resident Evil 3 / بازگشت نمسیس
بازی Resident Evil 3 محصول Capcom در سبک اکشن ماجراجویی وحشت می باشد که در تاریخ 3 آپریل 2020 به طور رسمی برای پلتفورم های PS4 – Xbox One و PC منتشر شده است. این بازی عناونِ بازسازی شده ی بازی Resident Evil 3: Nemesis است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شده بود. با سایت ساعت هفت با بررسی بازی Resident Evil 3 همراه باشید.
دیگر مطلب مرتبط با دنیای Resident evil در ساعت هفت
معرفی بازی Resident Evil 4 Remake {تاریخ انتشار و اولین تریلر} (نسخه آینده)
بهترین بازی سری Resident Evil (جدید)
بررسی بازی Resident Evil Village / روستای وحشت
بررسی بازی Resident Evil 2 Remake /خیز دوباره وحشت
تاریخچه سری بازی Resident Evil / وحشت و بقا (کامل)
راهنمای بازی Resident evil 2 (کامل)
راهنمای بازی Resident Evil Village (کامل)
راهنمای بازی Resident evil 3 (کامل)
گیم پلیی سریع و اکشن….
جیل ولنتاین و نمسیس دو نام که همیشه در سری رزیدنت اویل در کنار هم بازی رزیدنت اویل ۳ را معنا بخشیدند. معنایی که اگر بخواهیم دقیق بگوییم به دنیای گیم و سرگرمی معنای ترس را چشاند. نمسیس یکی از عجیب و غریب ترین و مرموز ترین شخصیت های دنیای گیم است که می توانید آن را در بازی کلاسیک اویل 3 تجربه کنید و این می تواند یکی از منحصر به فرد ترین تجربه های دنیای گیم برایتان باشد. به نظر من قبل از انجام این بازسازی حتما بازی اویل 3 کلاسیک را تجربه کنید. تجربه کردن بازی حتی در این روز ها که گرافیک و گیم پلی بازی ها زمین تا آسمان پیشرفت کرده اند می تواند لذت بخش باشد و به درک بهتر این بررسی نیز کمک می کند.
بر خلاف بازسازی شماره دوم بازی اویل که شما را بیشتر از اینکه سرگرمِ اکشن و مبارزات با زامبی هایش کند، شما را در گیر محیط و اتمسفر خارق العاده اش کرد. اینجا بازی سریع تر و اکشن تر از شماره ی قبل شده است. نه اینکه محیط بازی جو ترسناک و خوفناک نداشته باشد. خیر با وجود نمسیس و تعداد زیادی زامبی محیط همچنان استرس زاست اما محیط ها بازتر و توانایی های جیل بیشتر از همیشه شده است. او می تواند به راحتی جای خالی(dodge) دهد و نه تنها یک بار بلکه تا سه بار بدون کوچکترین مشکلی می تواند در جهات مختلف مانور و جای خالی دهد و همینطور مهماتی که در محیط بازی به کررات پیدا می شوند. این ها باعث می شود بدون اینکه مشکلی برای شخصیت اصلی بازی بوجود بیاید بازیکن بتواند از لا به لای زامبی ها فرار کند.
هر چند فرار کردن از بین زامبی ها کار ساده ای نیست چرا که زامبی ها آنقدرها نیز قابل پیش بینی نیستند و با برخی حرکات ممکن است گیرتان بیندازند و غافلگیرتان بکنند. نوع دیگر dodge جای خالی کامل یا Perfect dodge است وقتی به موقع از آن استفاده کنید بلافاصله می توانید از چند ثانیه ی بعد به صورت آهسته یک حمله با چاقو یا اسلحه انجام دهید که مخصوصا در درجات سختی بالاتر بسیار به کار می آید. همینطور در این نسخه استفاده از چاقو باعث آسیب دیدن آن نمی شود (برخلاف بازسازی شماره دوم) که این نکته ی خوبی است و می توانید به خوبی از چاقو بدون ترس از بین رفتن آن در بازی استفاده کنید چیزی که در نسخه ی کلاسیک بازی هم وجود داشت و اینجا نسخه ی بازسازی و بهتر آن را می بینیم. در طول بازی می توانید بدون نیاز به سلاح و با ترفند جای خالی کامل در بازی پیشروی کنید هر چند در برخی بخش ها که تعداد زامبی ها زیاد است حتما باید از سلاح استفاده کنید. زامبی ها نسبت به نسخه ی بازسازی اویل 2 با تیر های کمتری به زمین می افتند ولی در عوض تعداد به شدت بیشتری در محیط بازی زامبی می بینید اما بازی بالانس خود را به خاطر افزایش مهمات و مهارت های بهتر جیل حفظ کرده است.
از نظر اکشنی بازی رزیدنت اویل ۳ ، بسیار پر جنب و جوش و پر از صحنه های زد و خورد و استفاده از سلاح های گوناگون است و این کاملا منطقی است برخلاف نسخه ی قبل که کنترل لیون (یکی از کاراکترهای قابل بازی) که یک پلیس تازه کار بود را در دست داشتیم اینبار ما کنترل جیل که یک پلیس ویژه و آموزش دیده است را در اختیار داریم او هم راه دفاع کردن از خود را بلد است و هم استفاده از سلاح های مختلف را می داند. کنترل بازی بسیار نرم و لذت بخش است و می توانید به راحتی در بازی مانور بدهید و هیچ مشکلی در این مورد در طول بازی دیده نشده است. وقتی زامبی ها شما را گیر می اندازند باید به سرعت دکمه ای را فشار دهید تا آسیب کمتری به جیل وارد شود. در طول بازی جیل سلاح های مختلفی را بدست می آورد که هر کدام در جای خود برای مقابله با دشمنی خاص کاربرد دارد و در طول بازی می توانید آنها را ارتقا دهید.
در محیط بازی آیتم های مختلفی وجود دارد که با کمک آنها می توانید سرعت زامبی ها را کم کنید مثلا به بشکه های قرمز رنگ شلیک کنید تا گروهی منفجرشوند (در نسخه ی کلاسیک نیز وجود داشت) و یا با زدن موتور برقی جریان برق به آنها وصل کنید تا آنها را برای مدتی گیر بیندازید و بی حرکت کنید. (Stun) همینطور زامبی ها نیز بسیار پویا هستند. شما می توانید به جای شلیک به سر زامبی ها به پای آنها شلیک کنید (مخصوصا درجات سختی بالاتر) تا بتوانید آنها را کند کنید و از دستشان فرار کنید. در کل اکشن ها جذاب تر و بهتر درست شده اند و این باعث می شود در طول بازی از اکشن های آن رضایت کامل داشته باشید. وقتی نشانه گیری می کنید کمی مکث کنید تا نشانه دقیق روی زامبی متمرکز شود و بعد شلیک کنید تا شلیک های شما تاثیر بیشتری داشته باشد.
سیستم Inventory بازی همانطور که در نسخه ی کلاسیک اویل 3 نسبت به اویل 2 پیشرفت کرده بود و سریع تر شده بود اینجا نیز شاهد تغییر هستیم اینبار می توانید فقط یک بخش را برای تیر های نوعی اسلحه اشغال کنید (تیر های بیشتری نگه دارید) که خبر خوبی است که هم سریع تر می توانید آیتم ها را بردارید و هم مدیریت آیتم ها و محل ذخیره ی آنها بسیار بیشتر و سریع تر شده است. آیتم ها در طول محیط بازی به اندازه ی مناسب دیده می شوند و همینطور بازی یک سری جعبه نیز در خود جای داده است که برای بدست آوردن آیتم های بیشتر می توانید آنها را با چاقو تخریب کنید تا آیتم ها را بدست بیاورید. همچنین با Hip Pouch می توانید Inventory خود را از نظر ظرفیتی گسترش دهید که در جای جای بازی به صورت مخفی وجود دارند.
در بازی Gunpowder های قدیمی بازگشته اند که می توانید با ترکیب آنها انواع فشنگ های جنگی و انواع فشنگ های انفجاری (انفجاری ، آتشی ، اسیدی) را درست کنید و همینطور Herb های سنتی سری قرمز و سبز نیز حضور دارند (خبری از Herb آبی در بازی نیست) که برای پر کردن جان جیل به کار می روند. سیستم ذخیره سازی آیتم ها برای پاک سازی Inventory نیز به خوبی در بازی تعبیه شده است و در کنار ماشین تایپ های همیشگی سری برای سیو بازی، می توانید صندوقی برای ذخیره ی آیتم ها پیدا کنید.
محیط های بزرگ تر و معماهای ساده تر
محیط بازی بزرگ تر و پویاتر از نسخه ی کلاسیک است هر چند آن حس بازی کلاسیک را ندارد ولی دیگر از محیط های بسته تر Resident Evil 2 خبری نیست. و در برخی بخش های بازی می توانید وارد اکثر ساختمان ها در بازی شوید و آیتم های مختلفی بدست بیاورید. در بازی می توانید بدون اینکه به جزئیات و نوشته ها و پرونده ها و یا روزنامه ها توجه کنید فقط در بازی پیشروی کنید یا کمی با تعمل در محیط قدم بردارید و از نوشته و بخش های مختلف آن لذت ببرید و بیشتر خود را غرق در محیط بازی کنید مثلا در ابتدای بازی در خانه ی جیل می توانید کمی بیشتر در آنجا مانده و پرونده ها را مطالعه کنید تا اینکه بخواهید مستقیم وارد خط داستانی شوید و این کاملا به خود شما بستگی دارد. طراحی محیط ها بسیار دقیق و با جزئیات درست شده است باید قبول کرد که وقت زیادی برای دقت در جزئیات محیط گذاشته شده است تا در بخشی خاص از محیط زامبی ها شما را غافلگیر کنند (Set Piece) و یا جزئیاتی خاص از محیط شما را شوکه کند.
در مورد معماهای بازی می توان گفت یا شامل پیدا کردن رمزی خاص از محلی خاص و یا پیدا کردن آیتمی خاص در محل مشخص شده و برگرداندن به محل اعمال آن آیتم برای حل معما است که در نسخه ی کلاسیک نیز همین گونه بود اما اینجا کمی معماها سر راست تر شده تا راحت تر آنها را پیدا کنید و حلشان کنید. در برخی بخش ها معماهای بسیار ساده ای نیز وجود دارد که به سادگی قابل حل هستند.
دشمنان بازی
در بازی رزیدنت اویل ۳ علاوه بر زامبی ها در محیط های مختلف شاهد انواع اقسام دشمنان هستیم که در نسخه کلاسیک نیز شاهد این تنوع بودیم. اما در اینجا اکثر دشمنان بازسازی کامل شده اند و مکانیزم های جدیدی از خود نشان می دهند که شما را در طول بازی بیشتر غافلگیر کنند.
وقتی با نمسیس در طول بازی مواجه می شوید دو راه دارید یا با او مبارزه کنید که سخت و نفس گیر است یا از دست او فرار کنید که آن هم بسیار سخت است. (درست مثل نسخه ی کلاسیک بازی) مبارزه با او دشوار است اما در عوض آیتم های خوبی را بعد از هر بار شکست دادن او بدست خواهید آورد که در نسخه ی کلاسیک نیز به همین شکل بود. در این نسخه تعداد دفعاتی که با نمسیس رو به رو خواهید شد کمتر شده است در حالی که در نسخه کلاسیک همیشه در حال سر و کله زدن با او بودیم اینجا او گذری می آید و نقشش در بازی کم شده است. اما نمسیس نسخه ی بازسازی کارهای مختلفی می تواند انجام دهد در جلوی جیل بپرد، شما را به سمت خود بکشاند، حتی زامبی های دیگر را تغییر ماهیت بدهد و آنها را خطرناک تر بکند و یا انواع سلاح ها بر علیه شما استفاده کند. نمسیس در مقابل Mr.x در Resident Evil 2 یک کابوس است اما سر و کله زدن با او جذاب است و سازندگان می توانستند با بیشتر گذاشتن او در مسیر جیل درست مثل نسخه ی کلاسیک، بازی را بسیار وحشتناک تر از این بکنند. مبارزات نهایی با او شما را نا امید خواهد کرد چرا که مکانیزم های مقابله با او بسیار سطحی و ساده طراحی شده اند.
حسی که دیگر نسبت به سری کلاسیک وجود ندارد
اگر نسخه ی کلاسیک بازی را بازی کرده باشید و از آن خاطر داشته باشید از همان ابتدا مشکلات برایتان آشکار می شود. اگر یادتان باشد بازی را از دید جیل ولنتاین در شهر به آشوب کشیده ی راکون سیتی دنبال می کردیم. همان صحنه های ابتدایی با صدای تاثیر گذار او و آغاز داستانی نفس گیر شروع می شد. شهری که توسط آزمایش های شرکتی به نام Umbrella رو به نابودی گذاشته و جیل ولنتاین بازمانده ای که باید از شهر بگریزد صدای او روایتگر تک تک مسیری است که با او قدم می گذاریم و این یک حس ویژه به ما می دهد انگار جیل زنده است و یک شخصیت قوی دارد و می توانیم با او همزاد پنداری کنیم. اما در نسخه ی بازسازی دیگر خبری از آن شروع طوفانی نیست. در نسخه ی بازسازی شده شاهد پخش یک سری اخبار هستیم و نشان دادن مراحل کوتاهی از شکل گیری نمسیس و اینگونه ما از شروع حوادث داستانی آگاه می شویم که این حس مرموز بازی را برای بازیکن می کشد. نمی خواهم در ادامه چیز زیادی از نسخه ی بازسازی لو بدهم ولی شروع بازی در نسخه ی کلاسیک بسیار پر قدرت تر از نسخه ی بازسازی بود و در کل حس ویژه ای در آن شروع و روایت داستانی وجود داشت که در نسخه ی بازسازی به هیچ عنوان وجود ندارد. آهنگ ها و اتمسفر خاصی که در دنیای کلاسیک اویل 3 بود دیگر حس نمی شود و این نکته ی جالبی برای طرفداران بازی اویل 3 نیست.
نمسیس موجود آزمایشگاهی که از ترکیب موفق انگل NE-α و ویروس T شکل گرفت و به یک سلاح بایواورگانیک تبدیل شد. او وسیله ی گروه آمبرلا برای نابودی اعضای باقی مانده ی گروه S.T.A.R.S (پلیس های ویژه ی شهر راکون سیتی که با بودجه خصوصی به وجود آمدند و برای هدف های ضد تروریستی و عملیات نجات آموزش دیده اند) (Special Tactics and Rescue Service) در شهر راکون سیتی است و او وارد شهر شده تا جیل و Brad اعضای باقی مانده ی این گروه در شهر را نابود کند. اما نمسیس در دنیای کلاسیک در اوایل بازی یک موجود ناشناخته بود و وقتی با او رو به رو می شویم به شدت تاثیر گذار و عالی ساخته شده است و حس ویژه ای به بازیکن منتقل می کند. اما روایت اولیه ی داستان بازسازی شده کاری می کند که نمسیس آن حس نسخه ی کلاسیک را نداشته باشد و از همان ابتدا نشان دادن او ترس مواجهه با او را در طول بازی را قابل پیش بینی و کم رنگ می کند و این کاملا دست سازندگان را برای یکی از نقاط قوت این بازی یعنی نمسیس رو کرده و آن حس را از بین می برد. وقتی جیل وارد اداره ی پلیس شهر در نسخه کلاسیک می شد و نمسیس آن پشت با مشت هایش به در می کوبید هر بار صدای کوبیده شدن مشت هایش به در برایتان عجیب و غریب و وحشتناک بود. همینطور رمز و رازهای ویژه ای که در دنیای کلاسیک وجود داشت و در این بازی کمتر دیده می شود.
شهر راکون سیتی دیگر آن حس قبل را ندارد. در نسخه ی کلاسیک در کنار نمسیسِ مرموز، یک شهرِ مرموز و پر رمز و راز داشتیم نه از لحاظ اینکه شهر پر از معماها و پازل های گوناگون بود بلکه از لحاظ اتسمفر و ترسی که در تک تک اتاق ها و بخش های مختلف شهر دیده می شد. برخی بخش های خاطره انگیز شهر مثل بخش clock tower که در نسخه ی کلاسیک نقش اساسی و مهمی داشت و با نمسیس در آنجا نیز رو به رو می شدیم… در اینجا در داستان و روند بازی نقشی ندارد و مسلما طرفداران بازی را نا امید خواهد کرد. این ها نکاتی است که نمی گذارد بازی پتانسیل کاملش را برایتان نشان دهد و گرنه بازی کردن بازسازی Resident Evil 3 هنوز جذاب و سرگرم کننده است اما اگر فکر کردید می توانید تجربه ای که در سری کلاسیک داشتید را اینجا دوباره حس کنید یا کمی خاطرات قدیم را مرور کنید این بازی یک حس کامل متفاوت است و شما را نا امید می کند.
بهبود ها نسبت به دنیای کلاسیک
اگر از خوبی های این بازسازی نگوییم یک بررسی منطقی انجام نداده ایم. خوبی ها و بهبودهای زیادی نسبت به نسخه ی کلاسیک در این بازی دیده می شود. لباس هایی که در تن شخصیت جیل است بیشتر با محیط و اتمسفر راکون سیتی می آید تا آن چیزی که تن جیل در دنیای کلاسیک بود! یا اینکه شخصیت پردازی ها بسیار بهبود یافته تر از قبل شده است. (نه در مورد همه ی شخصیت ها) و دموهای با جزئیاتِ بازی، خوب کارگردانی شده اند. همینطور دیالوگ ها در اکثر موارد بسیار بهتر شده است. (بعضی موارد آن جزئیات جالب قبل را ندارند) گرافیک بازی بسیار خوش ساخت است و همان موتور گرافیکی است که در ساخت عناوینی همچون Devil May Cry 5 یا Resident Evil 7 به کار گرفته شده است پس از نظر جزئیات بسیار دقیق و قابل قبول کار شده است و هیچ مشکلی از نظر افت فریم و یا باگ در بازی دیده نمی شود. همچنین سیستم گان پلی بازی جذاب درست شده است و زامبی ها خطرناک تر و قابل درک تر از سری کلاسیک شده اند. مکانیزم های گیم پلی دقیق تر و سریع تر و واقعی تر هستند و به شما آزادی عمل خوبی می دهند. دوربین بازی به خوبی محیط را پوشش می دهد هر چند مقایسه ی دوربین کاملا اشتباه است چرا که دوربین کلاسیک نیز حسن های خاص خود را داشت اما برای گیمر های امروزی دیگر استفاده از زاویه ی دوربین ایزومتریک جوابگو نیست و به گیم پلی لطمه می زند. در برخی بخش ها می توانید از روایت سینمایی بهتر بازی نسبت به سری کلاسیک بازی لذت ببرید و این هم دیگر نکته ی مثبت بازی نسبت به نسخه ی کلاسیک است. شخصیت Carlos بسیار باور پذیر تر از قبل است و کاملا شخصیت پردازی شده است و با دیالوگ های بهتری بازگشته است و در دقایقی از بازی کنترل او را نیز در دست خواهید داشت. (مانند نسخه ی کلاسیک)
بازی Resident Evil Resistance
در پک بازی Resident Evil 3 یک بخش مولتی پلیر نیز دیده شده است که با نام Resistance شناخته می شود. در بخش مولتی بازی که پنج نفره است می توانید دو نقش اساسی داشته باشید . یک طرف بازمانده ها هستند که چهار نفرند و طرف دیگر Mastermind وجود دارد. در هر طرف که باشید جذابیت های خاص خودش منتظر شماست. در طرف بازمانده ها می توانید به نبرد با دشمنان مختلفی که Mastermind در پیش رویتان گذاشته است بپردازید. در بازی یک تایمر وجود دارد و شما قبل از اتمام تایمر باید از محیط خارج شوید ولی Mastermind که کنترلش بر عهده ی بازیکن دیگر است در جلوی پایتان موانع مختلفی می گذارد. از قفل کردن در بگیرید تا ساخت انواع زامبی ها و حتی رو کردن Mr.X پس بازیکنانِ بازمانده باید با همکاری هم از موانعی که Mastermind پیش رویشان می گذارد گذر کنند تا به انتهای مسیر برسند یا اینکه Mastermind جلوی راه آنها را سد می کند و زمان تمام می شود و او پیروز می شود. هر بخش از محیط را که بازمانده ها به درستی رد کنند تایم اضافه می گیرند تا امید بیشتری برای خروج از محیط بدست بیاورند. این بخش نیز جذابیت های خاص خود را دارد و می تواند برایتان بسیار هیجان انگیز باشد و تکمیل کننده ی بخش اصلی و داستانی بازی است.
نتیجه گیری…
امتیاز بازی Resident Evil 3
بازی Resident Evil 3 بازیِ ضعیفی نیست این را با هیچ معیاری نمی توان نتیجه گیری کرد ولی یک بازی عالی و بزرگ نیز محسوب نمیشود. یک بازی خوب است که میتوانید اگر تمام بخشهای آن را به طور کامل بگردید حدود 5 الی 6 ساعت در بیشترین زمان ممکن از آن لذت ببرید و اگر تمام نکات و بخشها و محل آیتمهای درون بازی را بدانید حدود تقریبا 2 الی 3 ساعت زمان برای اتمام بازی صرف کنید و این نکته ی منفیای نیست و تقریبا همین قدر مدت زمان خالص بازی کلاسیک بود و حتی با وجود دموهای بازی میتوان این نسخه را طولانیتر هم دانست و تفاوت چندانی در بازی ایجاد نشده است که از آن به عنوان نکته منفی یاد کرد. بازی از لحاظ کنترلی، گرافیکی و دموها بسیار خوب عمل کرده و زامبیها واقع پذیر و پویا هستند. اما اتمسفر بازی، معماهای ضعیف تر، کم توجهی به نمسیس، کم توجهی به برخی مکانهای مهم در سری کلاسیک و اکشن بیش از حد که بازی را بیشتر شبیه اویل ۶ کرده، همه اینها در کنار هم از ارزشهای این بازی کم کرده و نمیگذارد شما حداکثر لذت را از بازی ببرید. بازی Resident Evil 3 یک بازی خوب است که میتوانید از بازی کردنش لذت ببرید ولی توقع تجربه همان حس کلاسیک را نداشته باشید.
[…] بررسی بازی Resident Evil 3 / بازگشت نمسیس (۲۴ فروردین ۱۳۹۹) […]
[…] بررسی بازی Resident Evil 3 / بازگشت نمسیس (۲۴ فروردین ۱۳۹۹) […]