پیش نمایش بازی Dragon Age: The Veilguard

ده سالِ طولانی از زمان انتشار Dragon Age: Inquisition می‌گذرد و انتظارها برای بازی بعدی مجموعه، Dragon Age، بسیار زیاد شده است. یک دهه کامل، تغییرات پشت پرده، کاهش نیرو در BioWare و شروع تا حدودی بحث‌برانگیز در ماه ژوئن، کمی نگرانی برای بازی ایجاد کرده است. اما یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های من، براساس پیش‌نمایش‌های اولیه، این بود که به نظر می‌رسید بازی به سمت یک بازی اکشن خطی به جای پیشینیان جهان باز خود پیش رفته است. در حالی که Dragon Age به تغییر سبک خود با هر قسمت معروف است، من بسیار امیدوار بودم که DNAی که عاشقش هستم، خیلی زیاد از دست نرود.

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین بازی‌ های سال 2024

Dragon Age The Veilguard

پس از ساعت‌ها بازی در دو روز، خوشحالم که با هیجان و کنجکاوی از بازی خارج شدم، اما بیشتر از این بابت احساس آرامش کردم که بسیاری از نگرانی‌هایم را توانستم کنار بگذارم. زمانم با The Veilguard شامل طیف گسترده‌ای از چیزها بود: ساخت شخصیت اولیه‌ی فوق‌العاده گسترده، ماموریت‌های آغازین، یک ماموریت مرتبط با یک جناه خاص در دنیای بازی (faction mission) و یک ماموریت کاراکتر همراهِ (companion quest) کمی عمیق‌تر در بازی انجام دادم. اما بیشتر از همه از جستجو و کاوش در شمال Thedas با  تمام شکوه و زیبای آن راضی بودم، تجربه کردن یک محیط در داستان Dragon Age که ما فقط در مورد آن در گذشته شنیده‌ بودیم، شگفت انگیز بود.

صرفا جهت روشن شدن بیشتر قضیه، The Veilguard یک بازی جهان باز مانند Inquisition نیست – همانطور که Corinne Busche، کارگردان بازی قبلاً گفته بود، این بازی بیشتر “ماموریت محور” است. اما چیزی که پس از چند ساعت اول مرا تحت تأثیر قرار داد، میزان اکتشاف و جستجویی بود که هنوز هم می‌توانستم در مناطق مختلف انجام دهم، همچنین تأثیری که شخصیت بازیکن، می‌تواند بر این مناطق داشته باشد نیز نکته شگفت انگیز بعدی است. این بازی را ترکیبی از Dragon Age 2 و Inquisition در نظر بگیرید – رویکرد ساده‌تر نسخه اول با دنیای غنی، جغرافیا و جامعه‌ متنوع نسخه دوم این بازی را شکل می‌دهد. البته، برخی از تغییرات بزرگ‌تر در سبک هنری بازی، مبارزه و گیم‌پلی، به سلیقه شخصی هریک از بازیکنان بستگی دارد. اما پس از گذراندن زمان خود با Dragon Age: The Veilguard، احساس کردم که این ده سالِ طولانی ممکن است ارزش انتظار را داشته باشد.

آشنایی با گیم پلی

پیش نمایش بازی Dragon Age: The Veilguard

همانطور که طرفداران در اولین تریلر گیم‌پلی دیده‌اند، بازیکنان در وسط ماجرا، در شهر Minrathous، زمانی که Solas در حال آماده کردن یک آیین برای نابودی Thedas است، قرار می‌گیرند. خوشبختانه، دوست قدیمی ما Varric شما را برای کمک استخدام کرده و شما را به دل ماجرا می‌فرستد. پس از یک خلاصه داستان شگفت‌انگیز و مختصر از Varric، چندین جنبه وجود دارد که The Veilguard آنها را برایتان آسان کرده است.

ابتدا به سراغ مبارزه برویم. روزگار سیستم تاکتیکی الهام گرفته از Dragon Age: Origins گذشته است و یک سبک ترکیبی سریع و یک مکانیزم جدید در بازی ارائه شده که می‌توانید بازی را متوقف کنید و منوی خود را برای اعمال دستورهای مختلف باز کنید. در حالی که این کاملا نیاز به عادت کردن توسط بازیکنان جدید دارد و ایجاد یک ساختار بسیار سفارشی در حین یادگیریِ تمام توانایی‌های مختلف همراهان شما، یک فرآیند تدریجی خواهد بود، اما من خیلی زود شروع به لذت بردن از گیم پلی بازی کردم.

پیش نمایش بازی Dragon Age: The Veilguard

من عمدتاً در زمان بازی خود از کاراکترهای جادوگر (mage) و روگ (rogue) استفاده کردم و همچنین به سرعت به توانایی‌های برخی از همراهان خود تکیه کردم. برای مثال، توانایی شفای جادوگر ضروری بود – در حین مبارزه با یک Revenant سرسخت، من اساساً یک الگو ایجاد کردم که فقط از مانای Bellara برای درمان خودم استفاده می‌کردم، هنگام خطرناک شدن، فرار می‌کردم و مطمئن و بدون ریسک بازی می‌کردم. توانایی Neve برای کند کردن زمان نیز یکی از توانایی‌هایی بود که من از آن زیاد استفاده کردم، این توانایی در میدان نبرد زمانی که اوضاع کمی سریع و به هم ریخته می‌شد، کنترل بیشتری به من ارائه می‌داد. همینطور کاملا ضروری است که شما جنگجو (warrior) با زره قویتر و خون بیشتر داشته باشید تا دشمنان را به سمت خودش بکشاند تا آسیب کمتری متوجه کاراکترهایی با زره و خون کمتر شود.

مانند بسیاری از موارد دیگر در The Veilguard، مبارزه حول محور کاراکترهای همراه شما می‌چرخد، حتی اگر شما نمی‌توانید مانند بازی‌های قبلی Dragon Age، به طور کامل آن‌ها را کنترل کنید باز تاثیر آنها غیرقابل انکار است. کاراکترهای همراه مختلف گزینه‌ها و توانایی‌های مختلفی دارند و شما همچنین باید در مبارزه به صحبت‌های آنها گوش دهید، زیرا آن‌ها گاهی اوقات برخی از نکات مفید را در حین مبارزات و جستجو در محیط ارائه خواهند داد.

پیش نمایش بازی Dragon Age: The Veilguard

اما صرف نظر از مبارزه، انتخاب‌هایی که حین گفتگوها انجام می‌دهید و تصمیمات مداومی که در طول بازی میگیرید مهم هستند، البته برای طرفداران بازی‌های BioWare این موضوع نباید تعجب‌آور باشد. سیستم گفتگو بازگشته است، همانطور که سیستم تایید/عدم تایید نیز در بازی دیده می‌شود، اما زمانی که دیدم The Veilguard پیامدهای برخی از انتخاب‌های گفتگوی شما را به روش بسیار روشنی توضیح و نشان می‌دهد، متعجب شدم. این سیستمی از دیالوگ است که به نوعی همراهان شما انتخابهای شما را به یاد می‌آورند و روی آنها تاثیر میگذارد. به عنوان مثال، اولین رویارویی من با شخصیت Solas را در نظر بگیرید. من رویکرد طنزآمیزتری را با او انتخاب کردم و در پایان رویارویی، متنی در کنار صفحه به من اطلاع داد که من “Solas ارتباط کلامی طنز شما را به یاد خواهد داشت”. این تنها مورد از این نوع متن‌ها نبود و باعث شد کنجکاو شوم که چگونه روابط شما با شخصیت‌های مختلف با گذشت زمان و بسته به انتخاب‌هایتان ساخته و گسترش خواهد یافت.

در مورد پیامد انتخاب‌ها، به سرعت برایم روشن شد که در The Veilguard انتخاب‌های زیادی وجود خواهد داشت که نتایج ماندگاری روی بازی خواهد گذاشت که حتی نسبت به بازی‌های قبلی BioWare بیشتر است. مثلاً در همان ابتدا، تصمیمی گرفتم که منجر به زخمی شدن Harding شد و این زخم برای مدتی در بازی من تاثیر گذاشت. به نوعی انتخاب‌های شما باعث می‌شود از برخی کرده خود پشیمان شوید و احساس حماقت کنید. بدون اینکه بخواهم چیز زیادی را لو بدهم، می‌توانید برخی از پیشرفت‌ها و انتخاب‌های خود را نیز در محیط اطراف خود مشاهده کنید.

اما وقت آن است که دنیای گسترده Thedas را کاوش کنیم و ببینیم گذشته و حال آن چگونه با هم برخورد می‌کنند.

دنیای بازی

پیش نمایش بازی Dragon Age: The Veilguard

همانطور که قبلاً ذکر شد، یکی از بزرگترین نگرانی‌های من این بود که The Veilguard می‌تواند در رویکرد خود خطی‌تر شود و گیم پلی و داستان شاخه‌ای را با یک داستان خطی عوض کند. مطمئناً، ساعت‌های ابتدایی و در اصل، منطقه آموزشی (به جز چند تصمیم کلیدی که باید بگیرید) کمی این احساس حس شد. اما پس از گذشت این مراحل، آزادی بیشتری برای انجام ماموریت‌ها به دلخواه خود خواهید داشت زیرا مناطق بیشتری را باز می‌کنید.

شما این کار را از طریق The Crossroads انجام می‌دهید. برای کسانی که با داستان Dragon Age آشنا نیستند، این یک اتصال بین دنیای Thedas و قلمرو متافیزیکی The Fade است که از طریق آن الف‌های باستانی از طریق آینه‌های جادویی به نام Eluvians سفر می‌کردند. شما اکنون از Eluvians برای همان هدف استفاده می‌کنید و برای باز کردن مناطق جدید، باید قبل از شروع سفر سریع به آن‌ها، در مناطق خاصی از The Crossroads به مبارزه بپردازید.

پیش نمایش بازی Dragon Age: The Veilguard

باز کردن این مناطق شبکه گسترده‌ای از مناطق جدید را آزاد می‌کند و برخلاف بازی‌های گذشته Dragon Age، آن‌ها به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، جنگل Arlathan، یک منطقه باشکوه و رنگارنگ است که زیبایی‌شناسی آن ترکیبی از سبزی و جادوی الف‌ها است. می‌توانید ببینید که خرگوشها در چمن لانه می‌کنند، مصنوعات جادویی فراوان هستند و طیف گسترده‌ای از طبیعت وجود دارد که می‌توانید آن را تحسین کنید. با این حال، زمانی که به Hossberg بروید، با یک تغییر عظیم مواجه خواهید شد؛ در حال حاضر تحت محاصره Blight، اینجا جایی است که می‌توانید برخی از زیبایی‌شناسی‌های الهام گرفته از وحشت و به طور کلی، برخی از جنبه‌های زشت‌تر دنیای بازی را ببینید. در حالی که لحن The Veilguard در مکان‌هایی مانند The Crossroads قطعاً تم فانتزی بالایی دارد، نگران نباشید؛ کسانی که دلتنگ خونریزی و فانتزی تاریک Origins هستند، آن را نیز در مکان‌هایی که Blight گسترش یافته است، پیدا خواهند کرد.

اما نتوانستم جلوی خود را بگیرم که زمان زیادی را صرف جستجو در Treviso، شهر پر جنب و جوش که خانه‌ی جناه Antivan Crows است، کنم. از یک طرف، یک شهر پر جنب و جوش در Dragon Age احساس جدیدی دارد. اما چیزهای زیادی برای کاوش وجود داشت که مدام حواس‌ مرا پرت می‌کرد. یک تاجر با اقلام منحصر به فرد اینجا، یک ماموریت جدید برای انجام دادن آنجا، یک رویارویی تصادفی در مبارزه آنطرفتر… و این فقط زمانی بود که من به دنبال گربه یا سگ برای نوازش نبودم (چون بله، می‌توانید گربه‌ها و سگ‌ها را نوازش کنید). در کنار گربه‌ها و سگ‌ها، روش‌های منحصر به فرد دیگری نیز برای تعامل با محیط وجود دارد. هر همراهی یک توانایی محیطی دارد که برخی از آن‌ها برای من بسیار مفید بود. در زمانی که در جنگل Arlathan بودم، من اغلب از Bellara، که توانایی محیطی او به او اجازه می‌دهد با مصنوعات جادویی سر و کار داشته باشد، استفاده می‌کردم.

اگر احساس می‌کنید که گم شده‌اید، گزینه‌هایی در بازی به شما این امکان را می‌دهند تا مسیر درست را پیدا کنید. به عنوان مثال، در یک ماموریتی که من انجام می‌دادم، می‌توانستم ناوبری را روشن کرده و به سادگی از راهنمایی بازی پیروی کنم، یا آن را خاموش کرده و به دنبال سرنخ‌هایی در محیط برای دنبال کردن مسیر درست باشم. همچنین ماموریت‌های فرعی بی اهمیت به طور چشم گیری در این نسخه کاهش یافته و ماموریت‌ها به داستان اصلی، منطقه یا یک شخصیت همراه خاص محدود شده است.

پایگاه عملیات (The Lighthouse)

پیش نمایش بازی Dragon Age: The Veilguard

The Lighthouse احتمالاً مهم‌ترین مکان The Veilguard خواهد بود و به عنوان مرکز شما و همراهانتان عمل می‌کند. هر یک از همراهان شما اتاق مخصوص به خود را دارند و به راحتی، زمانی که یک صحنه سینمایی در دسترس دارند، یک نور در بیرون از در اتاق آن‌ها می‌درخشد. با پیشرفت بیشتر در بازی، قطعاً احساس سر زندگی و جنب و جوش بیشتری در آن خواهید داشت و می‌توانید برخی از ویژگی‌های جذاب شخصیت‌های همراه را کشف کنید. به عنوان مثال، من متوجه شدم که شخصیت Manfred، از گذراندن وقت در بالکن لذت می‌برد و حتی چند بازی سنگ کاغذ قیچی را با او انجام دادم. اینجا همچنین، جایی است که می‌توانید زره خود و همراهانتان را ارتقا دهید.

به طور خلاصه، تغییرات زیادی در Dragon Age: The Veilguard رخ داده است، اما چیزهای زیادی وجود داشت که خوشحال شدم دیدم هنوز مانند قبل باقی مانده‌اند: تمرکز بر همراهان، داستان غنی و دنیایی زیبا برای کاوش از مهمترین خصوصیات این بازی است که مانند نسخه‌های قبلی‌اس است. نیازی به گفتن نیست که هنوز چیزهای زیادی در The Veilguard وجود دارد که ندیده‌ام، به خصوص اگر به اندازه Origins و Inquisition بزرگ باشد (و مطمئناً به نظر می‌رسد که هست). اما پس از پایان پیش‌نمایش، متوجه شدم که حتی مشتاق‌تر و امیدوارتر از قبل منتظر تجربه کامل بازی در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۰ آبان ۱۴۰۳) هستم.

منبع: IGN

مقالات ویژه به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها